Wymiana młodzieżowa w Burgos, Hiszpania

• Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

W dniach 23.03-30.03 mieliśmy pprzyjemność uczestniczyć w wyminie młodzieżowej do Burgos, w Hiszpani. Przez cały czas mieszkaliśmy u rodzin hiszpańskich i spędzaliśmy czas w hiszpańskiej szkole – Coliegio Virgern de la Rosa.

23.03  Lot do Hiszpani, przygodę czas zacząć! O 10.50 wsiedliśmy do samolotu a już trzy godziny póżniej powitał nas słoneczny Madryt. Wycieczka metrem była pierwszym krokiem po lądowaniu, a po dotarciu do hotelu zostawiliśmy bagaże i ruszyliśmy zwiedzić Madyt. Pierwszym miejscem na naszej liście okazał się plac – Puerta del Sol. Znajduje się tam piękna fontanna a także rzeźba misia która jest symbolem miast. Dalej kierowaliśmy się Gran Vią – najpopularniejszą ulicą Madrytu. Na Plaza Major poczuliśmy się znowu jak w szkole – krótka lekcja historii. Dowiedzieliśmy się o Królu Hiszpaniii Filipie II który przeniósł stolicę do Madrytu. Plaza de Mayor był świadkiem wielu ważnych wydarzeń. Odbywały się tu koronacje królów, a nawet egzekucje skazańców. Wystawiano tu sztuki teatralne, celebrowano uroczystości, ogłaszano ważne informacje. Kiedyś nawet palono tu wiedźmy!

24.03  Następnego dnia  z nową energią zabraliśmy się do zwiedzania. Poszliśmy do muzeum Prado i odpoczęliśmy w pobliskich ogrodach. Widzieliśmy Palazio Real i siedzibę hiszpańskiego rządu. Uliczki miasta opuściliśmy autobusem który zabrał nas do Burgos. Po 2 godzinnej podróży wysiedliśmy pod hotelem pod którym czekały na nas nasi hostowie z rodzinami. Po krótkim obejrzeniu okolicy udaliśmy się do domów gdzie zapoznaliśmy się z krewnymi naszch hostów.

25.03  Dzień zaczęliśmy ceremonią otwarcia w szkole. Po powitalnym apelu na którym mogliśmy zobaczyć regionalne tańce Burgos prezentowailiśmy nasze prace przygotowane na wyjazd. Fake news z każdego kraju oraz religijny terror – tematy które pogłębiliśmy. Po lunchu poszliśmy zwiedzać piękną gotycką katedrę – Catedral de Santa Maria. Gdy skończyliśmy razem z naszymi nowymi znaomymi z wymiany poszliśmy do restauracji  a potem mogliśmy zobaczyć panoramę miasta z ruin zamku na wzgórzu. Nauczyciele natomiast zwiedzili Burgos.

26.03  Z samego rana poszliśmy odwiedzić lokalną telewizję i gazetę – Promecal. Mogliśmy dowiedzieć się jak funkcjonuje komunikacja w Hiszpanii oraz poczuć się jak prowadzący w studiu telewizji Promecal. Po powrocie przypomnieliśmy sobie szybko treść filmu „ The good, the bad and the ugly” bo potem obejrzeliśmy film „ Sad Hill uneatred” który mówił o renowacji cmentarza z finałowej sceny. Mieliśmy też niepowtarzalną szansę zapytać współtwórcę drugiego film – Davida Albę o ciekawiące nas rzeczy. Po południu udaliśmy się do muzeum Ewolucji które zaszokowalo nas niektórymi faktami, a niektóre doskonale znaliśmy z lekcji historii czy biologii. Wieczorem razem z gośćmi z innych kraji i Hiszpanami udaliśmy się na kręgle, gdzie świetnie się bawiliśmy.

27.03  David Alba razem z nauczycielami i innymi uczniai towarzyszył nam w wycieczce do Sad Hill. Poczuliśmy się jak na planie filmu, a przebrania i rekwizyty nam  to bardzo ułatwiały. Po małej sesji zdjęciowej na którą nalegali nauczyciele, pojechaliśmy do małej wioski obok Couarrivias. Mimo małej ilości atrakcji, czas wolny za szybko się skończył. Odwiedziliśmy jeszcze jedno miasteczko i pojechaliśmy do muzeum Territorio Arlanza. Stworzył je człowiek który nigdy nie wyrzucał niczego – wszystko recyklingował i takk zbudował małe osiedle. Nikt w nim nie mieszka, ale pokazuje ono że można!

28.03  Wróciliśmy na chwilę do Madrytu, tym razem z nauczcielami i naszymi hostami. Jeszcze raz obejrzeliśmy Puerta del Sol a potem udaliśmy się do Muzeum robotyki. Interesujące warsztaty pokazały nam oblicze technologii którego jeszcze nie znaliśmy. Lokalny bar „Twenty” gościł nas podczas imprezy. Wszyscy mogli bawić się w rytm muzyki, jeść pyszne przekąski czy popijać napoje i poznawaliśmy się jeszcze bliżej. Koniec wyjazdu nadchodził nie uchronnie więc każda chwila była na wagę złota!

29.03  Ostatni dzień spędzany w Burgos rozpoczęliśmy od poznania najmłodszych uczniów w wieku niemal przedszkolnym. Na auli mogli zadać nam pytania na które z chęcią dzielaliśmy odpowiedzi. Po apelu końcowym dla odmiany odwiedziliśmy tych najstarszych w sąsiadującym domu starości – Residencia de Mayores de Fundacio Caja de Burgos. Pokazali nam jak spędzają czas i nauczyliśmy się zaplatać wiklinowe koszyczki. A ile było przy tym zabawy! Popołudnie spędziliśmy z hostami a potem grupowo poszliśmy na pizze do pobliskiej pizzerii. Ostatnie chwile szczęśliwie spędzaliśmy na świeżym powietrzu starając się wszystko rozpaczliwie zapamiętać. Po smutnym pożegnaniu rozstaliśmy się ze sobą obiecując że zostaniemy w kontakcie.

30.03  Ostatni dzień od rana był pełen smutku – pożegnanie z rodzinami na peronie atobusowym nie obyło się bez łez i uścisków. Wsiadając do autokaru mieliśmy ochotę wybiec i zostać w Burgos przynajmniej kolejny tydzień. Niestety skierowaliśmy się na lotnisko a z niego prosto do Polski. Mimo radości z powrotu do kraju i zobaczenia bliskich, tęsknota za minionymi dniami zaczynała nam coraz bardziej ciążyć...

Galeria

Północ Hiszpanii

Burgos

Wizyta w hiszpańskiej telewizji

Artykuł w gazecie o naszej wymianie